14 februari, 2009


Jag var på seglingsaffären idag och pratade om det som ska göras i mars och så kollade jag in priser:

1.Vinscharna som tappat kromlacken behöver inte lackeras och dessutom försämras den skrovliga ytan som ger fäste vid en omlackering. Ett annat år köper jag nya.
2.Trähandtaget som gått sönder i träet på rufftaket bör limmas med silicon. Men jag har inte bestämt mig än. Seglingsaffären hade handtag i plast som jag gillade så jag kollar runt efter alternativa handtag förutsatt att skruvhålen är på samma avstånd som mina, vilket kan bli svårt att hitta.
3.Bilderna på mitt roderfäste ligger på affärens dator. Deras seglingsexpert ska kolla på de och återkomma. Spontant tyckte killen jag pratade med att det lät konstigt att rodret vilade på skruvar och jag håller med, och det är ett problem för det går trögt.
4.Jag ska dra ner en skruv i skotskenan, på platsen där den är stött. Sen ska jag slå till vingen med en gummiklubba. Att byta ut skenan kan bli svårt eftersom min typ inte finns mer (1976) och de nya kanske inte har skruvhålen på samma plats. Genomföringar är alltid jobbiga.
5.Gps:en jag vill ha kostar 7000 kr, sjökortet 2000 kr och den dubbla spinlocken 1000 kr. Spinlocken köper jag förhoppningsvis med rabatt på båtmässan och gps:en hoppas jag ordna med kontakter. Sjökortet köper jag senare.

Efter diskussioner på affären åkte jag till båten och mätte trähandtag, skruvhålsavstånd för skotskenan och spinlocken. Sen åkte jag hem och tog en siesta. Idag fyller min indiska gast 40 så det blir fest.

Dagens låt: The Day that Never Comes, Metallica.

Inga kommentarer: