09 februari, 2009

Vad har jag för mål med seglingen?

Den frågan fick jag på en föreläsning av en idrottscoach förra veckan. Det var under en föreläsning på en pubkväll med QSS. Och det var ju lätt för mig att svara på eftersom jag redan hade funderat på den här frågan. Jag ska nämligen segla till mitt andra ”hemma” med egen båt – Marbella i södra Spanien. Men det här är ett långsiktigt mål förstås, ett livsmål. När frågan ställdes var den mer inriktad på här och nu, men det hade jag också svar på, för jag har årsmål. Nytt mål varje sommar. Årets mål är att leda en eskader på ett bra sätt, ha roligt under tiden och se till att alla andra har roligt. Ett mål stort nog kan man kanske tycka men jag har ett annat mål i år också, och det är att segla till Gotland. Japp. Gäller bara att se till så semestern räcker. Jag kommer att vara stoltast på Gotland om jag väl tar mig i hamn.

Så visst har jag mål. Det har jag aldrig haft brist på. Distansmål kan man nog kalla dem. En tjej bredvid mig på pubkvällen hade helt andra mål. Hon är kappseglare och hennes mål handlade om trimning och fart. Eventuellt blir det mitt mål nästa år eller året efter. Förra årets mål var att segla till norra skärgården och det gjorde jag – Möja och Björkskärsfjärden. Skönt att årens mål är inriktade på seglingen och inget annat. Förra året handlade mål om att uppgradera båten och byta vant. I år gäller inte: hänga på marinan och fixa. I år ska det seglas. Och loggboken ska fram varje gång. Det är kanske mitt svåraste mål för det är inte kul att ”logga”. Betydligt roligare att blogga. Skriver jag in distansen här blir det ju som en loggbok eller?

Dagens låt: Lisa Miskovsky, Another Shape of My Heart.

1 kommentar:

Robert sa...

Det är kul med loggböcker på nätet,så skriv du.