31 mars, 2009

Hymn till båtvåren

Med risk för att bli romantisk vill jag i alla fall ge en hymn till våren. Nu tar vi tempen på båtläget och våren. En sak är helt säker för det första, och det är att jag inte har haft tid att blogga. Men snart kommer bloggen att fräschas upp en del. Man måste ju förnya sig och våren är en sån tid, liksom båten som nu ska lyftas och roderrenoveras. Först tyckte jag att det var litet jobbigt att behöva lyfta, plocka bort roder, beställa svetsning av ny bustning, lyfta igen, täcka… Men nu tycker jag bara att det ska bli kul. För efter min intensiva mars med stora viktiga kalas varje helg och med eget födelsedagskalas förra helgen, så känns det nu som om allt är över och jag äntligen kan ägna mig helt åt båten. Jag har inget annat inbokat under kommande helger och jag gillar att ha projekt med båten. Det är kul, inte jobbigt. Och jag kommer att lära mig massor om mitt roder. Jag kommer att veta hur tungt det är, hur hjärtstocken verkligen ser ut bakom namnet (det låter ju som om hjärtstocken skulle kunna få en infarkt) och jag kommer att kunna segla i sommar utan armvärk. (Nej det har inte med revning att göra. Mitt roder är tungt. Se tidigare inlägg).

Jag missade nästan båtmässan helt i år för jag var för hysteriskt engagerad i så många olika saker just den veckan. Jag spenderade halva lördagen på QSS årsstämma på mässan och sen var jag fast i monter resten av dagen. Men jag hann med en fin lunch i Sandhamn mitt i entrén och jag hann köpa en seglingspresent till en motorbåtsnird. Metallica var här samma vecka och min hjärtstock fick nästan en infarkt.

Men nu är jag tillbaka till verkligheten efter en minst sagt hysterisk mars. Man kan se på gräset och kläderna på folk att nu är det vår. Dessutom har lukterna kommit fram ute. Och påsken ger flera dagars båtvård. Min coola kompis har ordnat så att båtaffären lagt undan mina avlastare på rea, trots att rean var slut igår. Jag har bokat båtlyft och min båtmentor har avsatt tid för att följa med nästa vecka. Så i helgen ska jag ta bort täckställning och sänka rodret. Men det ska bli jätteroligt.

Välkommen april. Hur jag ska bemöta den? Inte med solglasögon och kepa i alla fall. Min socionomkompis säger: du har alltid gjort din grej och stått för vad du tycker. Givetvis har hon rätt. Det blir fokus på båten.

Inga kommentarer: